Om klubben

QWIINGE WHISKY CLUB 2010 skapades av en liten grupp tappra män under året 2010, efter att ha deltagit tillsammans på ett antal whiskyprovningar som hölls i regi av Galleri Artena i Hanaskog. Efter mycket om och men samlades gruppen en kall januari kväll 2010 för att förutsättningslöst diskutera eventuellt skapande av en whiskyklubb. Idéerna var och en hade med sig var ganska många och av olika karaktär men det goda syftet hade vi alla gemensamt. Att ha ett gemensamt intresse, vad det än månde vara, skapar ju oftast bra grunder att bygga vidare på. Så blev fallet också här. För att sätta prägel och få tankar på rätt håll inledde gruppen med ett intag av Glenlivet, 15 år. Namnförslag, logotyper, medlemsantal, medlemsavgifter, klubbtröjor, lotterier, inköp av eget fat, inköp av provningsglas, skapande av hemsida, registrering av klubben och mycket mer kom upp på bordet denna kväll. Vi förstod ganska kvickt att ett antal träffar behövdes för att jobba oss igenom materialet innan vi kunde göra en presentation för kommande medlemmar i maj månad.

Vi klarade det! Presentationen genomfördes på en whiskyprovning i Bränneriet i Hanaskog (Galleri Artena) och fick ett totalt genomslag. Vi har en maxgräns på 35 medlemmar, antalet slog i taket inom ett par dagar och idag är det faktiskt så att det är viss kö till medlemskap i klubben. Vi har haft vårt första årsmöte som gick väldigt bra, alla tillfrågade till olika poster tackade glatt ja till kommande uppdrag inom klubben. På årsmötet stod klubben för ett par smakprov av bättre whisky samt tilltugg med en tusch av vilt, vilket föll väl i smaken på deltagarna. Ska nämnas att tilltugget sponsrades av lokala handlare/tillverkare på orten.

Pionjärgruppen bestod av:

Anders Isaksson, Jimmy T Liljemark, Anders Carlsson, Ola Trulsson, Mikael Isaksson, Agne Andersson och Ola Lundgren

Klubben grundades officiellt den 20 januari, 2010

Kontakt e-post: